خستگی ماه‌های آخر کنکور؛ علت و راه‌های غلبه بر آن

05 اردیبهشت 1403
سارا رسولی
زمان مطالعه : 10 دقیقه
خستگی ماه‌های آخر کنکور؛ علت و راه‌های غلبه بر آن

خستگی ماه‌های آخر کنکور چیز عجیب و نگران کننده‌ای نیست، ناسلامتی کنکوری‌ها از ابتدای سال تحصیلی خودشان را از هر تفریحی محروم کرده‌اند و روزی چند ساعت با درس‌های سخت و دشوار سروکله زده‌اند! در این مقاله قصد داریم ابتدا دلیل خستگی ماه‌های پایانی کنکور را بررسی کنیم و بعد در مورد راه‌های غلبه بر این خستگی صحبت کنیم و ببینیم چطور می‌توانیم چند ماه پایانی را بدون خستگی درس بخوانیم. با پایتخت کتاب همراه باشید.

مهم ترین دلایل خستگی ماه‌های آخر کنکور

تقریبا همه داوطلبان ابتدای مسیر درس خواندن برای کنکور را پرانرژی و قدرتمند شروع می‌کنند اما رفته رفته آثار خستگی و ناامیدی در تعدادی از داوطلبان نمایان می‌شود تا اینکه به ماه‌های پایانی می‌رسیم. خستگی ماه‌های آخر کنکور مخصوص دو دسته از داوطلبان است، دسته اول داوطلبانی که از ابتدای سال خیلی خوب درس خوانده‌اند اما چون تفریح و استراحت کافی یا سبک زندگی درستی نداشته‌اند، بعد از مدتی انرژی‌شان افت کرده و از نظر جسمی خسته شده‌اند. 

دسته دوم داوطلبانی هستند که تا نیمه راه کوتاهی کرده‌اند و در چند ماه پایانی می‌خواهند به خودشان فشار بیاورند و کاستی‌ها را جبران کنند، این عزیزان به خاطر احساسات منفی و برنامه غیراستاندارد، در ماه‌های پایانی خسته می‌شوند، در ادامه برای حل مشکل هر دو گروه راهکارهایی داریم!

چطور به خستگی ماه‌های پایانی کنکور غلبه کنیم؟

اگرچه گفتیم خستگی ماه‌های آخر کنکور تا حدی طبیعی است، اما هیچ داوطلبی نمی‌خواهد در چند قدمی هدفش و در حالیکه هنوز چند ماه فرصت دارد دست از تلاش بردارد. از طرفی هیچکس به اندازه خود داوطلب نمی‌تواند منشا خستگی در ماه‌های پایانی کنکور را شناسایی کند، با این حال در ادامه قصد داریم در مورد برخی راهکارها که رتبه برترها برای برطرف کردن خستگی ماه‌های پایانی کنکور استفاده می‌کردند صحبت کنیم.

تخفیف یهویی

لایف استایلت را اصلاح کن

اگر در ماه‌های پایانی کنکور دائم دچار احساس افت انرژی، درد چشم، سردرد و گردن‌درد می‌شوید یا آنقدر خسته هستید که در حین درس خواندن چرت می‌زنید، به احتمال زیاد نیاز به اصلاح سبک زندگی‌تان دارید. شاید با خودتان بگویید سبک زندگی یا لایف استایل من چه ربطی به خستگی دارد، من از ابتدای سال همین لایف استایل را داشتم چرا در ماه‌های پایانی تاثیر خودش را نشان داده؟

ببینید خواب و بیداری نامنظم، تغذیه اشتباه و بی‌تحرکی شاید در چند ماه ابتدای سال تحصیلی اختلال چندانی ایجاد نکند، اما بعد از چند ماه به تدریج تاثیر مخرب خود را نشان می‌دهد و نتیجه این می‌شود که چند ماه باقی مانده تا کنکور، احساس می‌کنید مثل قبل انرژی ندارید. توصیه می‌کنم برای اصلاح سبک زندگی‌تان، مقاله “سبک زندگی کنکوری‌ها “را مطالعه کنید.

محیط مطالعه‌ات را بررسی و حتی عوض کن

محیط مطالعه‌ات را بررسی و حتی عوض کن

گاهی یک عامل به ظاهر کم اهمیت و کوچک همچون محیط مطالعه، عامل خستگی ماه‌های آخر کنکور است، چون برخی داوطلب‌ها بعد از چند ماه از محیط مطالعه‌شان خسته می‌شوند و در ماه‌های پایانی  دیگر اشتیاق و انرژی سابق را برای درس خواندن در آن محیط ندارند. در اینجور مواقع توصیه می‌کنیم یا شرایط محیط درس خواندن را بهتر کنید، مثلا نور و تهویه محیط مطالعه را اصلاح کنید یا کلا محیط درس خواندن‌تان را عوض کنید. برای مثال اگر در ماه‌های آخر از درس خواندن در اتاق‌تان خسته شده‌اید، می‌توانید سالن‌های مطالعه یا پانسیون‌های مطالعاتی را امتحان کنید.

مکان مطالعه؛ بهترین مکان برای یادگیری من کجاست؟

مقاله مرتبط: مکان مطالعه؛ بهترین مکان برای یادگیری من کجاست؟

برنامه‌ات را بازبینی کن

برخی داوطلبان در طول سال تحصیلی در خواب خرگوشی به سر می‌برند و چند ماه آخر تازه به خودشان می‌آیند و می‌خواهند با برنامه‌ریزی‌های فشرده کم کاری کل سال را جبران کنند و یک برنامه سنگین و رویایی برای خودشان می‌چینند! یک برنامه سنگین و غیراستاندارد در ماه‌های آخر کنکور، نتیجه‌ای به جز ناامیدی و خستگی برای داوطلبان ندارد. پس توصیه می‌کنم یک بار دیگر برنامه‌تان را بررسی کنید و ببینید آیا با توانایی‌ها و ظرفیت و پتانسیل شما هم‌خوانی دارد، برای رسیدن به نتیجه بهتر می‌توانید از یک مشاور کنکور کمک بگیرید.

تفریحات و استراحت‌های کوتاه و کافی داشته باش

در ماه‌های آغازین سال تحصیلی داوطلبان کنکوری پر از حس و حال خوب هستند و اغلب می‌توانند با کمترین تفریح و استراحتی درس بخوانند و احساس خستگی هم نمی‌کنند. بعد از چند ماه وقتی تازه با چهره واقعی مشکلات مسیرشان مواجه می‌شوند و با درس‌های مختلف سروکله می‌زنند، نیاز آنها به استراحت کردن بیشتر هم می‌شود. 

شاید شما هم مثل اکثر کنکوری‌ها فکر کنید در ماه‌های پایانی باید فشار بیشتری به خودتان وارد کنید و از تایم تفریح و استراحت‌تان بزنید. البته منظور ما این نیست که در ماه‌های آخر کنکور به بهانه خستگی از صبح تا شب بخوابید و تفریح کنید، اما لطفا استراحت‌ها و تفریحات کوتاه را از خودتان دریغ نکنید، چون همین تفریحات کوتاه پادزهر خستگی جسمی و روحی ماه‌های پایانی کنکور هستند.

استراحت در دوران کنکور؛ استراحت به سبک رتبه برترها !

مقاله مرتبط: استراحت در دوران کنکور؛ استراحت به سبک رتبه برترها !

در برنامه‌ات تنوع داشته باش

متاسفانه تعدادی از داوطلبان تا نیمه سال با برنامه استاندارد و صحیح برای موفقیت در کنکور تلاش می‌کنند اما چون برنامه‌ها را ناقص اجرا می‌کنند یا احساس می‌کنند زمان کافی برای رسیدن به هدفشان ندارند، دست به خلاقیت می‌زنند و برنامه را  خودشان تغییر می‌دهند. مثلا دانش‌آموزی در چند ماه آخر با خودش می‌گوید از ابتدای سال درست و حسابی برای فیزیک وقت نگذاشتم، بهتر است کل هفته آینده را فقط فیزیک بخوانم. این کار باعث می‌شود بعد از مدت کوتاهی احساس خستگی کنید، چون برنامه شما تنوع کافی ندارد. پس در ماه‌های پایانی کنکور حتما تنوع را در برنامه درسی‌تان رعایت کنید، حتی اگر از بودجه‌بندی دروس کنکور عقب هستید یا در بازه امتحانات نهایی به سر می‌برید.

راز 20 شدن در امتحانات نهایی؛ ترفندها و تکنیک های تضمینی

مقاله مرتبط: راز 20 شدن در امتحانات نهایی؛ ترفندها و تکنیک های تضمینی

خودت را مقایسه یا سرزنش نکن

گاهی داوطلبی به اندازه کافی می‌خوابد، خوب غذا می‌خورد، تفریح می‌کند و خلاصه سبک زندگی درستی دارد اما ناگهان در چند ماه باقی مانده تا کنکور احساس خستگی شدیدی می‌کند طوری که صبح‌ها به سختی استارت درس خواندن را می‌زند. پشت این خستگی یکسری افکار آزار دهنده است که اتفاقا سروکله آنها در چند ماه آخر کنکور پیدا می‌شود و داوطلب را فلج می‌کند. افکاری مثل مقایسه وضعیت خود با دیگران یا سرزنش بابت کم کاری‌هایی که داوطلب در طول سال داشته است. اگر می‌خواهید در چند ماه باقی تا کنکور از خستگی روحی در امان بمانید، اصلا پیگیر درس خواندن رقبایتان نشوید و به اصطلاح سرتان به کار خودتان باشد!

به نتیجه فکر نکن

می‌دانم خیلی سخت و حتی نزدیک به محال است که به نتیجه کنکور فکر نکنید، اما این را بر اساس تجربه شخصی خودم می‌گویم، فکر کردن به نتیجه مخصوصا در ماه‌های پایانی فقط باعث می‌شود کل خستگی مسیر برایتان باقی بماند. در ماه‌های پایانی کنکور از طرفی زمان شما به شدت محدود است و از طرف دیگر ممکن است به برخی از اهدافی که برای خودتان در نظر گرفته بودید نرسیده باشید، پس در چنین وضعیتی فکر کردن به نتیجه تنها باعث خستگی روحی می‌شود، خستگی که حتی با ساعت‌ها خوابیدن یا تفریح کردن هم کمتر نخواهد شد.

به مسیر طولانی که طی کردی فکر کن

شما گفتید یکی از دلایل خستگی ماه‌های آخر کنکور فکر کردن به نتیجه است، خب به جای فکر کردن به نتیجه روی چه چیزی تمرکز کنیم؟ پیشنهاد من این است که در ماه‌های پایانی به جای فکر کردن به این موضوع که من به اندازه‌ای که در نظر داشتم پیشروی نکردم یا نتیجه در نهایت چه می‌شود، به راه و مسیر طولانی که طی کرده‌اید فکر کنید. 

خیلی وقت‌ها داوطلبان به خصوص افراد کمال‌گرا یادشان می‌رود که ابتدای مسیر چقدر ضعف داشتند و چقدر در این مدت تلاش کردند و پله پله پیشرفت کردند. با یادآوری این موضوعات و قدردانی از تلاش‌تان، ناخودآگاه به خودتان خسته نباشید می‌گویید و برای ادامه مسیر انرژی بیشتری خواهید داشت. پیشنهاد می کنیم با خواندن مقالات “بهترین جملات انگیزشی کنکور” و همچنین “فیلم انگیزشی کنکور ” حال تان را خوب کنید و انرژی لازم را کسب کنید.

از هر عامل منفی دوری کن

دوستان همه ما انرژی محدودی داریم و خیلی وقت‌ها با افکار منفی، صحبت کردن با افراد منفی و حتی قرارگیری در فضاهای منفی به خصوص شبکه‌های اجتماعی این انرژی ارزشمند را به هدر می‌دهیم و در نتیجه احساس خستگی به سراغمان می‌آید. در ماه‌های پایانی کنکور که مجبورید کارهای زیادی را انجام دهید و فشرده‌تر درس بخوانید، طبیعتا باید هر طور شده سطح انرژی‌تان را بالا نگه دارید، پس لازم است از هر عامل منفی که می‌شناسید دوری کنید.

افکار منفی هنگام مطالعه؛ تکنیک های پاکسازی ذهن از افکار مزاحم

مقاله مرتبط: افکار منفی هنگام مطالعه؛ تکنیک های پاکسازی ذهن از افکار مزاحم

کارهای عجیب و غریب ممنوع

قبول دارم ماه‌های پایانی کنکور اهمیت بیشتری دارند و طبیعتا هر داوطلبی دوست دارد در این ایام کارایی بالاتری داشته باشد، اما حواستان باشد برای رسیدن به نتیجه بهتر یا جبران کم کاری‌ها و حتی سبقت گرفتن از رقبا کارهای عجیب و غریب انجام ندهید. چه کارهایی؟ مثلا در این ایام به بهانه افزایش ساعت مطالعه شب زنده‌داری نکنید، از تایم غذا خوردنتان نزنید، برنامه‌ها را بدون مشورت تغییر ندهید، خودتان را با خواندن مباحث جدید و چالشی و سخت تخلیه انرژی نکنید. خستگی را به عنوان جزئی از فرآیند درس خواندن برای کنکور بپذیرید اما به آن دامن نزنید و به کمک راهکارهایی که ارائه کردیم، خستگی ماه‌های آخر کنکور را به حداقل برسانید.

در روزهای باقی مانده تا کنکور چه کار کنیم؟ بایدها و نبایدهای روزهای پایانی

مقاله مرتبط: در روزهای باقی مانده تا کنکور چه کار کنیم؟ بایدها و نبایدهای روزهای پایانی

سوالات متداول

آیا خستگی در ماه‌های پایانی کنکور طبیعی است؟

با توجه به اینکه داوطلبان چند ماه درس خوانده‌اند و تلاش کرده‌اند و نیز در چند ماه پایانی کنکور استرس زیادی را تحمل می‌کنند، خستگی در ماه‌های باقی مانده کنکور تا حدی طبیعی است.

علت خستگی ماه‌های آخر کنکور چیست؟

منشا خستگی ماه‌های پایانی کنکور می‌تواند جسمی و ناشی از سبک زندگی غلط باشد یا ریشه آن روحی و روانی و به خاطر فشار و استرس این ایام باشد.

راه‌های غلبه بر خستگی ماه‌های آخر کنکور چیست؟

اصلاح سبک زندگی، عوض کردن محیط مطالعه، بازبینی برنامه‌ها، داشتن تفریحات کوتاه و منظم، دوری از افراد منفی و اجتناب از مقایسه کردن، سرزنش کردن و فکر کردن به نتیجه از راهکارهای غلبه بر خستگی در ماه‌های پایانی کنکور هستند.

سخن آخر

خستگی ماه‌های آخر کنکور می‌تواند شدیدا نگران کننده باشد اما جزئی از فرآیند درس خواندن برای کنکور است و یک اتفاق کاملا طبیعی است. در این محتوا ابتدا در مورد دلایل خستگی روحی و جسمی در چند ماه باقی مانده تا کنکور صحبت کردیم و بعد راهکارهایی برای کاهش این خستگی ارائه کردیم. از شما عزیزان می‌خواهم با توجه به شرایط خاص خودتان، دلیل خستگی در ماه‌های پایانی کنکور را پیدا کنید و اگر راهکار مشکل شما در این محتوا مطرح نشده است و نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، مشکل خود را در قسمت دیدگاه این محتوا با کارشناسان مجموعه پایتخت کتاب در میان بگذارید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب