بهترین رشته های تجربی برای مهاجرت؛ معرفی بازار کار در هر کشور

14 تیر 1403
سارا رسولی
زمان مطالعه : 9 دقیقه
بهترین رشته های تجربی برای مهاجرت؛ معرفی بازار کار در هر کشور

 تعدادی از داوطلبان سخت‌کوش تجربی عاشق این هستند که روپوش سفید بپوشند و در کشور خودمان خدمت کنند و تعدادی در جستجوی لیست بهترین رشته‌های تجربی برای مهاجرت هستند. ما همیشه به داوطلبان توصیه می‌کنیم قبل از درس خواندن هدفشان را دقیقا مشخص کنند و رشته مورد علاقه‌شان را تعیین کنند، معیارهای مختلفی در انتخاب هدف و رشته دانشگاهی تاثیر دارند، یکی از مهم‌ترین معیارها این است که در صورت تحصیل در رشته مورد نظر، چقدر شانس مهاجرت داریم. اگر می‌خواهید با بهترین رشته‌های تجربی برای مهاجرت در سال ۲٠۲۴ آشنا شوید، تا انتها با پایتخت کتاب همراه باشید.

لیست بهترین رشته‌های تجربی برای مهاجرت در سال ۲٠۲۴

فرقی نمی‌کند در کدام کشور زندگی کنید همه جوامع به اکثر شغل های رشته‌ تجربی احتیاج دارند چراکه مرتبط با سلامت، بهداشت و درمان افراد است. در این بخش، ما بهترین رشته‌های تجربی برای مهاجرت را به سه دسته زیر تقسیم کرده‌ایم.

یک سری از رشته‌های تجربی تاپ و عالی هستند چرا که به محض فارغ التحصیلی از دانشگاه و با اولین مدرکی که از آنها در دست دارید می‌توانید به راحتی مهاجرت کنید، در ادامه به معرفی این رشته‌ها می‌پردازیم.

1- رشته جذاب داروسازی

رشته داروسازی این قابلیت و ظرفیت را دارد که در شاخه‌ها و موضوعات مربوط به آن مقالات مختلفی بنویسید یا کارهای تحقیقاتی فراوانی انجام دهید و خلاصه حسابی برای خودتان رزومه جمع کنید، از طریق همین مقالات و رزومه، می‌توانید به بهترین کشورهای دنیا مهاجرت کنید. بازار کار داروسازی در کشورهای استرالیا، قبرس شمالی، کانادا، آلمان و دانمارک حسابی داغ است و این کشورها به نیروی کار داروسازی برای خدمت در بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و شرکت‌های داروسازی نیاز دارند. داروسازان در صورت مهاجرت به کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا و سوئیس می‌توانند بالاترین درآمد را کسب کنند.

تخفیف یهویی

2- رشته پرطرفدار پرستاری

به جرات می‌توان گفت بهترین رشته تجربی برای مهاجرت، رشته پرطرفدار پرستاری است و اکثر کشورهای اروپایی به علت کمبود نیروی کار پرستار، افرادی که مدرک این رشته را دارند جذب کرده و برای آنها مزایای زیادی در نظر می‌گیرند. در واقع پرستاران با دریافت پروانه رسمی پرستاری یا RNمی‌توانند در اکثر کشورهای دنیا مشغول به کار شوند. با این حال درآمد پرستاران در کشورهای آمریکا، استرالیا، کانادا، انگلیس، ایتالیا، ایرلند، سوئیس، عمان، امارات و دبی بیشتر از سایر کشورها است و مهاجرت پرستاران به امارات، دبی، استرالیا و کانادا راحت‌تر از سایر کشورها است.

رشته دانپزشکی

3- رشته دامپزشکی

فرهنگ نگه‌داری از حیوانات خانگی در کشورهای غیر مسلمان یعنی کشورهای آمریکایی و اروپایی بسیار بیشتر از کشور خودمان جا افتاده است. از این رو طبیعتا رشته دامپزشکی بازار کار بهتری در این کشورها دارد. در کشورهای آمریکا، انگلیس، کانادا و استرالیا استاندارد مراقبت‌های دامپزشکی بالاتر از سایر کشورها است و طبیعتا بازار کار این رشته در کشورهای گفته شده بهتر است. از طرفی این کشورها انگلیسی زبان هستند و این موضوع خودش یک مزیت برای مهاجران محسوب می‌شود. کشورهای آلمان، نیوزیلند، اتریش و سوئیس هم از دیگر کشورهای مهاجرپذیر برای رشته دامپزشکی هستند.

4- رشته بهداشت محیط

اکثر داوطلبان رشته تجربی به عشق تحصیل در رشته‌هایی همچون پزشکی، دندان‌پزشکی و پرستاری رشته تجربی را انتخاب می‌کنند و کمتر داوطلبی از این حقیقت آگاهی دارد که در کشورهایی همچون استرالیا، آلمان، نیوزیلند و کانادا رشته بهداشت محیط و در کل مشاغل مرتبط با محیط زیست بسیار پرطرفدار هستند و درآمد خوبی دارند.

شرایط مهاجرت برای دارندگان مدرک مهندسی بهداشت محیط در کشورهای استرالیا و نیوزیلند راحت‌تر است. همچنین، این افراد برای مهاجرت به کانادا می‌توانند از راه ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری اقدام کنند یا تحت عنوان مهاجرت کاری به این کشور بروند. کشورهای آلمان و قبرس شمالی هم از جمله بهترین مقاصد مهاجرت برای کارشناسان بهداشت محیط هستند.

5- رشته پردرآمد رادیولوژی

کشورهای کانادا، استرالیا، آلمان، آمریکا، هلند، سوئیس و دانمارک از جمله بهترین کشورها برای پذیرش کارشناسان رادیولوژی محسوب می‌شوند. از نظر سطح درآمد و بازار کار کشورهای کانادا، آمریکا و آلمان بهترین گزینه‌ها هستند. کارشناسان رادیولوژی در کشورهای کانادا، سوئیس و دانمارک بالاترین کیفیت زندگی را تجربه می‌کنند و اگر به عنوان فارغ التحصیل رشته رادیولوژی می‌خواهید در کشوری اقامت دائمی بگیرید، می‌توانید به کشورهای کانادا و استرالیا مهاجرت کنید.

همچنین، اگر یادگیری زبانی غیر از زبان انگلیسی برایتان دشوار است، کشورهای انگلیسی زبانی همچون انگلیس، آمریکا، کانادا و استرالیا بهترین مقصد برای مهاجرت شما هستند.

چگونه رشته دانشگاهی مورد علاقه خود را پیدا کنیم؟ مهم‌ترین معیارها

مقاله مرتبط: چگونه رشته دانشگاهی مورد علاقه خود را پیدا کنیم؟ مهم‌ترین معیارها

برای مهاجرت با مدرک برخی از رشته‌های گروه تجربی لازم است شما معادل سازی انجام دهید یا در یک آزمون خاصی شرکت کنید یا دوره‌ای بگذرانید تا اجازه کار یا ادامه تحصیل در رشته تحصیلی‌تان را داشته باشید. در ادامه لیست این رشته‌ها را داریم:

1- رشته پزشکی

پزشکی در تمام کشورهای دنیا از جمله رشته‌های پرطرفدار و پردرآمد است؛ به خصوص اگر پزشکی موفق به اخذ مدرک تخصص شود درآمدش چند برابر افزایش پیدا می‌کند. برای کسانی که قصد دارند با مدرک پزشکی عمومی به خارج از کشور مهاجرت کنند و مشغول به کار شوند، کشورهای استرالیا، آلمان، امارات، عمان و دبی از جمله بهترین کشورها هستند.

اما برای کسانی که قصد دارند همزمان با کار کردن، ادامه تحصیل دهند و متخصص شوند، بهترین گزینه‌ها کشورهای انگلیس و آمریکا هستند. برای ادامه تحصیل و کار کردن در کشور انگلیس، پزشکان باید در یک آزمون دو مرحله‌ای به نام PLABشرکت کنند و پزشکان عمومی که به کار و ادامه تحصیل در کشور آمریکا علاقه دارند هم باید در آزمون USMLE شرکت کرده و در آن پذیرفته شوند.

2- رشته دندان‌پزشکی

دندان‌پزشکی یکی از رشته‌های لاکچری و پردرآمد در ایران و بسیاری از کشورهای دنیا است. به خصوص کشورهایی که برای بهداشت دهان و دندان مردم ارزش زیادی قائل هستند، بهترین مقصدها برای مهاجرت دندان‌ پزشکان محسوب می‌شوند. کشورهای کانادا، آمریکا، استرالیا، نیوزیلند، آلمان، ترکیه و نیز برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس همچون عمان و امارات بهترین کشورها برای مهاجرت دندان‌ پزشکان هستند. بزرگترین بازار کار دندان پزشکان در دنیا به کشور آمریکا تعلق دارد و این کشور فرصت‌های شغلی عالی برای دندان پزشکان فراهم می‌کند. با این حال پروسه مهاجرت دندان پزشکان ایرانی به آمریکا بسیار پیچیده و پرهزینه است.

3- رشته فیزیوتراپی

فیزیوتراپی رشته‌ای کم دردسر و پاپرستیژ بالا است و درآمد خوبی در اکثر کشورهای دنیا دارد، با این حال اگر بخواهید با مدرک کارشناسی فیزیوتراپی که از دانشگاه‌های ایران کسب کرده‌اید در کشوری همچون آمریکا مشغول به کار شوید، لازم است در دوره‌های فیزیوتراپی دانشگاه‌های معتبر این کشور شرکت کنید. کانادا نیز یکی از برترین مقصدها برای مهاجرت فیزیوتراپیست‌های ایرانی است اما اگر شخصی مدرک خود را خارج از کانادا دریافت کرده باشد، برای کار کردن در این کشور باید مدرکش را معادل سازی کند. انگلستان، سوئیس، نروژ، استرالیا و هلند نیز از جمله بهترین گزینه‌هایی هستند که کارشناسان فیزیوتراپی می‌توانند برای مهاجرت انتخاب کنند.

4- رشته مامایی

در گذشته مامایی در ایران درآمد قابل توجهی داشت اما به نظر می‌رسد طی چند سال اخیر بازار کار مامایی در ایران افت کرده است،  با این حال در برخی کشورها مامایی درآمد بسیار خوبی دارد و فارغ التحصیلان رشته مامایی با مهاجرت به این کشورها می‌توانند جایگاه خوبی به دست آورند. کشورهایی همچون کانادا، آلمان، انگلستان، استرالیا، نیوزیلند، آمریکا و سوئیس از جمله بهترین مقصدها برای مهاجرت ماماها هستند. البته این نکته را فراموش نکنید که اگر بخواهید با مدرک رشته مامایی دانشگاه‌های ایران در سایر کشورها مشغول به کار شوید، لازم است یک دوره در کشور مورد نظرتان سپری کنید.

مهاجرت با مدرک کاشناسی رشته علوم آزمایشگاهی کار چندان راحتی نیست اما مدرک کارشناسی ارشد علوم آزمایشگاهی همچون ارشد ایمنولوژی، بیوشیمی یا هماتولوژی در کشورهای اروپایی ارزش زیادی دارد. همچنین، با مدرک کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌های علوم پایه‌ای و غیر علوم پزشکی مانند رشته‌های میکروبیولوژی، زیست سلولی مولکولی، ژنتیک، زیست فناوری و شیمی کاربردی هم می‌توانید به بهترین کشورهای اروپایی و آمریکایی مهاجرت کرده و در مراکز تحقیقاتی این کشورها و سازمان‌های مربوطه مشغول به کار شوید. ذکر این نکته الزامی است که تنها در صورتی که عاشق کارهای تحقیقاتی هستید یا می‌توانید رزومه قوی و درست و حسابی جمع‌آوری کنید، سمت این رشته‌ها بروید.

مدارک لازم برای مهاجرت رشته‌های تجربی

مدارک مورد نیاز برای گرفتن پذیرش در دانشگاه‌ها یا استخدام کاری در کشورهای مختلف با هم یکسان نیستند، اما یکی از شروطی که برای مهاجرت به اکثر کشورها الزامی است، داشتن مدرک زبان است. رایج‌ترین آزمون برای گرفتن مدرک زبان، آزمون آیلتس است و حداقل نمره کسب شده از آزمون آیلتس برای دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. بهترین کار این است که ابتدا کشور مورد نظرتان را مشخص کنید بعد ببینید برای ادامه تحصیل یا کار کردن در آن کشور دقیقا به چه مدارکی نیاز دارید. پاسپورت، شناسنامه، مدرک زبان، مدارک دانشگاهی ترجمه شده، توصیه نامه و چند قطعه عکس از جمله مدارکی هستند که برای مهاجرت به اکثر کشورها به آنها نیاز دارید.

پردرآمدترین رشته های تجربی ؛ با این رشته ها پول پارو کن!

مقاله مرتبط: پردرآمدترین رشته های تجربی ؛ با این رشته ها پول پارو کن!

سخن آخر

این محتوا را به بررسی بهترین رشته‌های تجربی برای مهاجرت اختصاص دادیم، چون در گذشته نه چندان دور بچه‌های تجربی در زمان انتخاب رشته شرایط کار و استخدام در کشور خودمان را مدنظر داشتند؛ اما اخیرا اولین سوال این عزیزان این است که با مدرک کدام رشته‌های تجربی می‌توانیم مهاجرت کنیم. فارغ التحصیلان تعدادی از رشته‌هایی که در محتوا معرفی کردیم به راحتی می‌توانستند برای مهاجرت اقدام کنند اما برای مهاجرت برخی رشته‌ها، متقاضیان نیاز به معادل سازی مدرک، گذراندن دوره یا کسب مدرک کارشناسی ارشد و دکتری دارند.

در انتها اگر سوالی در مورد موضوع این مقاله در ذهنتان دارید، می‌توانید در قسمت دیدگاه این محتوا سوالات خود را با کارشناسان ما در میان بگذارید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. درسا تیر 16, 1403

    سلام من اگه از یازدهم شروع به خوندن کنم برای کنکور مشکلی نیست؟؟

    • پایتخت کتاب تیر 16, 1403

      سلام پایتختی عزیز💙 خیر هیچ مشکلی پیش نمیاد فقط حتما با برنامه ریزی پیش برو

آخرین مقالات پایتخت کتاب